CarBar
Smalltalk


About
      Stories      Home

V8 Snutebil Solgt.

You say aluminum, I say aluminium.

Helt førersete; en sjeldenhet.

Kulturbuss

Den kommer fra et godt hjem.

Andre biler som bruker samme motor er MGB GT V8, Rover 3500 P6, Rover SD1, tidlig Land Rover Series, Range Rover original og P38, TVR, Triumph TR8, m.fl.

Discothriller for bilfolk:

Se Discovery 2 V8 bilder på Internet Movie Car Database:

Don't Say a Word, Movie, 2001, Michael Douglas kjører Discovery V8 i spenningsfilm.

Se detaljer om filmen på IMDB:

VHS kassett (!) på Amazon.

Filmen “Don’t Say a Word” kan lastes ned via appen “TV” som følger med Mac/iPhone/iPad.

Film "Secret Invation" med helten Nick Fury som kjører Discovery 2 V8. Marvel Studios, episode "Elsket" 24 minutt inn. Mye skyting, nye Defenders og Nick Fury's, "I got my own Ride!"

En film med Discovery V8 jeg ikke finner igjen foregikk i Spania/Gibraltar og i Ceuta/Marokko. Noen som vet?

Så er det YouTube.

Idealkunden til denne Land Roveren er en av Orknøyjarlene som ville ha satt pris på en slik V8 skarpseiler ift. TD5-knarrene.

Motorlyden "Start Me Up" 20. oktober 2023 + "Ut av gården" juli 2017.

Reportasjebil for CarBar i Haugesund

Norsk MG Klubbs tur til Haugesund

Opprinnelig annonsetekst:

2004 Land Rover Discovery 2 LT Serie 2 HSE, kjørt 176 634 km.

4.0 V8 gått ca 6000 km etter nye toppakninger. Lettpustet.

ZF 4-trinns automatgearkasse. Høy og lavgir utenom er standard.

Karosseri, motor og drivverk velsmurt. Sort lærinteriør. Forseter er ikke utslitt som man ofte ser.

Rust i rammen, avregistrert 21.10.2019. Registreringsnummer var DK64720, omregistrert fra grønne til hvite skilt. Bilens originale bakseter er montert. 7 seter.

VIN: SALLTGMP44A829526.

Flere bilder på bilens hjemmesider på www.carbar.no Jeg har eid bilen siden 2008.

1 Hub & Bearing Assembly Rear følger med.

Deler som er montert på bilen:

Alle dørlåser for å få funksjonelle dører og vinduer. Mekanikk og elektronikk.

2017: Ny startmotor, ny vekselstrømsgenerator, ny hydraulikkpumpe.

2018:

Nye bremsekalipere foran.

ARP topplokkbolter £ 212 ved bytte av topplokkpakninger.

Delene har kjørt 6-7000 kilometer.

Pris: 30 000 kroner. Pris om den hadde vært EU godkjent anslås til 90 000.

Rammebytte med helt chassis anslås til f.eks. 60 000 kroner. Om du har eget donorchassis så er 25-30 000 kroner spart.

Nytt chassis kan kjøpes fra den anerkjente spesialisten MAER, 20-25 000 kroner:

https://www.maer.com.pl/land-rover-chassis,945,0.html

https://www.facebook.com/MAERshopandmore

Jærtraktorenes sportsvogn. Monza-banen har Land Rover Discovery funksjonærbiler, Varhaug trenger Land Rover Discovery V8.

Pirelli sommerdekk på Cromodora originalfelger.

Cooper Discoverer M+S piggdekk på Land Rover originalfelger.

Nye deler:

Interiøret er for tiden innredet som et Relikvieskrin inneholdende nye luftfjærbelger, coil stålfjærer, Kenlowe termostatvifte, Steptrinn bak, bremseskiver, drive flange assembly, 2 oil filters, 4 bremseslanger, 2 bremsesko håndbrekk, og brukbare bruktdeler som snøkjetting.

Kjøreinntrykk:

Active suspension gir opphøyd sportsbilfølelse. Land Rover sports eksosanlegg.

Air suspension. Alltid vedlikeholdt. Det er nesten aldri belgene som lekker. Det er høydesensorene som blir tilsmusset og går seg fast. De er billige og lette å bytte ut.

Restaureringsobjekt mer enn donator.

Nåværende verdi 30 000 kroner. Pruting bare om du har med gaver, eksempler som vist på min Pinterestkonto, Carbarista: https://no.pinterest.com/carbarista/in/

Alternative eksempler:

Bud på 25 000 kroner må inkludere 50-60 talls Leica kamera.

Bud på 20 000 kroner må inkludere en-akslet varehenger med karm.

Bud på 10 000 kroner må inkludere hifi anlegg for avanserte lyttere.

Bud på 5000 kroner må inkludere motor fra MGA Twin Cam eller MG XPAG.

Kan bytte med gjenstand som kan sies å være verdt 30 000 kroner.

F.eks. Fender Stratocaster med Fender forsterker, evt. Fender bass med Fender bassforsterker.

Se https://www.carbar.no/v8-discovery-2.html for bakgrunnsopplysninger.

Bakgrunnsopplysninger:

Gatto Nero Land Rover Otto Vu

Grunnen til at jeg kjøpte 2004 LR Discovery V8 er at en Morgan V8 var eneste bilen som kom foran meg og TF'en min i Norsk MG Registers bakkeløp på Dokka i 1974; med ovstor margin. V8’eren ble oppkjøpsmål.

Morganen kjørte utenom konkurransen så jeg vant bakkeløpet. En MGTA fikk tidstillegg for å ha en Volvo B18 motor. Tillegget ble satt etter et forholdstall utregnet på regnestav av en NTH-gubbe, justert med litt skjønn.

Andre grunnen til kjøpet var at jeg hadde kontante penger på den tiden 306'en tok slutt.

Og så var det den gang jeg ventet i ferjekø på Sandvikvåg på syttitallet. En Rover P5b Coupe uten komplett eksosanlegg startet opp inne på ferja og tok spranget over ferjelemmen og full motor opp bakken. Det setter seg i kropp og sjel å måtte være vitne til slikt.

Eller på Hockenheim 1983 da Tom Walkinshaw Racings Jaguar XJ 12 og Rover Vitesse SD1 V8 lagde intensitet til lydbildet før Deutschland Grand Prix F1. To racerbiler med ulikt stemmeregister. Orgelbrus.

Kultur:

11 år på kulturstiene mellom Egersund og Ålesund.

Fayancen, Brusand, Hå gamle prestegard, Figgjo, Tungenes fyr, Stavanger muséene og galleriene, Sauda, Utstein Kloster, Avaldsnes, Halsnøy Kloster, Mosterhamn, Fitjar, Hardanger, Bryggen, Håkonshallen, Kode 1, 2, 3 osv., Nygårdshøyden, Smauene, Førde gallerihotell, Jølstervannet øst og vest, Ålhus, Stalheim, Aurland, Fjærland, Nordfjord, Volda, Brusundet og Google Earth, lenge i fast rute Sauda - Haugesund som Ljungs Snutebil.

I tidligere liv gikk den fra Kristiansand til Arendal og opp til Haukeli, meg bekjent.

Veien framover:

Restaurering.

Ny ramme fra firma MAER.

Løftebukk. Langhelg. 2-4 venner som har skrudd bil før. Catering.

Bygg crosser. Vinkelsliper og sveising.

Scrapyard Supercar:

Disco Bastante. A better name than Bentley Bentayga.

Jærtraktorenes sportsvogn. Monza-banen har Land Rover Discovery funksjonærbiler, Varhaug trenger Land Rover Discovery V8.

Bygg gråtass over gråtasser. Kunstinstallasjon.

© Motor Klassik. Motor Presse Stuttgart GmbH & Co. KG

Search web and app stores: "motor presse stuttgart"

The V8 club racer. Crossley Olds Replica.

Otto Vu’s other, something like this Crosslé 9S at Hockenheim Historic 2021

@ Auge=mit

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BILD5912wp.jpg

https://crossle.co.uk

Fra Carbarista på Instagram:

St. Boris and Otto Vu

The EU has set the date for Brexit and my old Land Rover Discovery’s MoT. After October 31st, the UK is barred from the union, and my V8 Discovery is banned from the roads. Unless… unless something can be done? The brits can have another vote, and the Disco can be restored, and things would be back to its conservative normal again.

Fra Autosport:

(Jeff) Allam, who scored 17-time British Touring Car Championship wins, helped end the Ford Capri domination and took the 1982 Class A BTCC crown with a TWR (Rover) 3500 S. He then raced the (Rover) Vitesse version in the epic 1985–86 European Touring Car contests against Volvo and BMW.

https://www.autosport.com/btcc/news/friday-favourite-the-lazy-v8-rover-that-took-on-europes-giants/10510382/

Sluttord:

Skarpseileren blant alle dieselknarrene. Knarrene lå i Knarrevikene mens skarpseilerne vikingene landet med kom opp på land, i Sandvikene, Sandwichene.

V8 motoren er den siste versjonen av Rovers klassiker. Påliteligheten er stor og den kjente drypplekkasjen ble observert in flagrante, på debuten. Nye toppakninger og bolter fra American Racing Products, ARP, har gitt en lettpustet og lettkjølt landeveisrover. Den kan bygges til klubbracer med dreiemoment, orgelpiper og underholdningsverdi. Den kan restaureres med finesse.

Land Roveren trenger en kompanjong. Den fikk et navn som bare ble brukt blant kjente, et navn som ikke kunne skrives på bakdøren; Otto Vu, det er utlagt 8V, italiensk for V8.

Otto Vu har et hjerte, den har alle bruktbilplagene, den har levd blant menneskene. Den trenger et nytt menneske.

Land Rover er biler for spesialister, ikke for almennmekanikere. Spesialiteten er et mekanistisk livssyn med spesialisering i dybdefilosofi.

"Come on Rover, Come on, boy. It’s time to go".

Solnedgangsbilen vår.

Eksempel på rammerust

Laveste punkt bak, høyre side, typisk for begge sider.

Framover mot fjærfeste.

Britpart. Denne dekker problemområdet.

Her har jeg brukt kubeinet for å åpne opp.

Land Rover Discovery V8
Land Rover Discovery 2 Black and Decker Workmate facing each other

Black & Rover

This V8 Discovery 2 has never been offroad in the sports sense, only offroad because sometimes it has been useful, but it has often been on poor old gravel roads.

It has pulled its own weight. It has the power to weight ratio of our previous Peugeot 306 XR.

I always wanted a Land Rover, then I got to respect the Rover V8 engine through someone's Morgan +8 in the seventies, and it all came together in 2008. I wanted a car that would wean me off fast accellerations, but one that could still be interesting and useful.

Land Rover Discovery V8
CultureVulture at Bergen's arty-circle Kode,
here "Kode 2", and on Google Earth.

Land Rover Discovery V8
You say aluminum, I say aluminium...

Land Rover Discovery V8
Haugesund Town Hall

Land Rover Discovery V8 and Church fog
Olavskirken Avaldsnes

Land Rover Discovery V8
Sauda, Tangen

Land Rover Discovery V8 and Wedgewood cup of tea
Parts and service planning in the evening

Land Rover Discovery V8 waterfall
Svandalsfossen Sauda